Verkonrakennusblogi

Tervetuloa HeadPower Oy:n blogiin! Täällä käsitellään ja keskustellaan infraverkosto- ja pilvipalvelualan ajankohtaisista aiheista ja uusimmista tuulista. Tai jostain ihan muusta. Kirjoittajina ovat HeadPowerin eri alojen asiantuntijat.

Kohti laatusertifikaattia

by | Nov 5, 2020 | Verkonrakennusblogi | 0 comments

Nyt on takana mielenkiintoisin työviikko pitkiin aikoihin! Olen aloittelemassa yrityksen laatu- ja johtamisjärjestelmän uudistusta. Uudistus antaa meille hyvät lähtökohdat laatusertifikaatin hankkimiselle.

Kaikki alkoi parisen viikkoa sitten, kun esimieheni kutsui minut luokseen ja pyysi minua käymään läpi rakentamisprosessia laatustandardien näkökulmasta. Rehellisesti sanoen suhtauduin ajatukseen ensin vähän varauksella, sillä en koe laatujärjestelmien kuuluvan ihan ydinosaamiseeni. Pian kävi kuitenkin ilmi, että saan näissä hommissa ottaa tehoja irti HeadPowerin eri sovelluksista – ja kaikkihan varmaan jo tietävät, miten kovasti niistä pidän?

Olin siis jo innoissani, kun aloin ottaa selvää laatujohtamisesta. Aika monet tuntuvat kuvittelevan, että laatujärjestelmä ja yrityksen prosessit olisivat toisistaan irrallisia asioita, mutta oikeasti niiden pitää kyllä toimia sujuvasti yhdessä. Meillä ei ole vielä laatupäällikköä talossa, mutta siinä on hyvätkin puolensa: nyt työkaveritkin varmasti ymmärtävät, että laatujärjestelmästä huolehtiminen kuuluu myös heille. Jos meillä se laatupäällikkö olisi, hän vastaisi vaatimusten toteutumisesta, mutta varsinaisesta laadusta olisivat edelleen vastuussa ihan me kaikki.

Koko pihvi laatujärjestelmän kehittämisessä on se, että yrityksen toimintoja kehitetään jatkuvasti, mikä tietysti vähitellen parantaa tuotteita ja palveluita. Kun laatujärjestelmää otetaan käyttöön, siinä perehdytään paljon prosessikuvauksiin ja johtamiskäytäntöihin, mutta järjestelmä asettaa myös vaatimuksia käytännön työkaluille ja sovelluksille. Olenkin aika innoissani, että pääsen testaamaan HeadPowerin sovelluksia tästä näkökulmasta.

Kaikki laatujärjestelmät noudattavat jokseenkin samaa toimintamallia: riskien arviointi, suunnittelu, toteutus, arviointi, toiminta. Malli muodostaa itseään kehittävän prosessin, jossa havaintojen perusteella vähitellen korjataan ja uudistetaan prosessia. Käytettäviltä sovelluksilta vaaditaan aika paljon kaikkea ainakin toteutus- ja arviointivaiheissa. Mitä tietoja sovellukset keräävät? Kuinka sitä tietoa käytetään hyväksi? Mitä tietoja sovellus raportoi?

Raportointi itsessään onkin mielenkiintoinen juttu, jota tarkastelen pian paljonkin. Sen merkitystä ei voi oikein turhaan korostaa, sillä siinä kerätään tietoa prosessista. Kerättyä dataa voidaan sitten käyttää prosessin suunnitelmalliseen korjaamiseen.

Nyt sitten vain selvittämään, miten HeadPower toimii, kun tavoitellaan laatusertifikaattia. En malttaisi odottaa seuraavaa työpäivää!

–  Helmi

Viimeisimmät blogikirjoitukset

IWM palvelee laatujärjestelmää

Tervetuloa HeadPower Oy:n blogiin! Täällä käsitellään ja keskustellaan infraverkosto- ja pilvipalvelualan ajankohtaisista aiheista ja uusimmista tuulista. Tai jostain ihan muusta. Kirjoittajina ovat HeadPowerin eri alojen asiantuntijat. Edellisessä blogissa kerroin,...

read more